
MUNKAHELYI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS
A Mvt. 54. § (2) bekezdése értelmében a Munkahelyi Kockázatértékelés a munkáltató legáltalánosabb, további intézkedéseket megalapozó megelőzési és munkavédelmi jellegű kötelezettsége, már 1 fő alkalmazotti létszámtól és tevékenységi körtől függetlenül. Célja a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatok felmérése és ennek dokumentálása valamennyi munkahelyre vonatkozóan.
A Munkahelyi kockázatértékelés munkabiztonsági szaktevékenység, melynek elvégzésére csak munkavédelmi, munkaegészségügyi szakképesítésű személy jogosult.
A munkáltató a Munkahelyi Kockázatértékelést és a megelőző intézkedések meghatározását – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni. Indokolt esetnek kell tekinteni a kockázatok (munkakörülmények, az alkalmazott technológia, veszélyes anyag, készítmény, munkaeszköz, munkavégzés) lényeges megváltozását, illetőleg új technológia, veszélyes anyag, munkaeszköz, munkaszervezés bevezetését, alkalmazását.
A munkahelyi kockázatok felmérésén túl a munkáltatónak gondoskodni kell a kockázati tényező(k) hatásának megelőzésére szolgáló műszaki-, védőruha, egyéni védőeszköz használatát elrendelő szervezési, igazgatási és egyéb intézkedésekről.👇
Munkavédelmi oktatás:
A Mvt. 55. § (1) értelmében a munkáltatónak munkavédelmi oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló
- munkába álláskor,
- munkahely vagy munkakör megváltozásakor, valamint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek változásakor,
- munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor,
- új technológia bevezetésekor
elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat.
A munkavédelmi oktatást rendes munkaidőben kell megtartani és szükség esetén időszakonként – a megváltozott kockázatokat, megelőzési intézkedéseket is figyelembe véve – meg kell ismételni. Az munkavédelmi oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva írásban kell rögzíteni munkavédelmi oktatási naplóban, vagy jegyzőkönyvben. A munka-és tűzvédelmi oktatás tényét igazoló dokumentációkat a helyszínen kell megőrízni és egy esetleges Hatósági ellenőrzéskor bemutatni.
(2) Az (1) bekezdésben előírt ismeretek megszerzéséig a munkavállaló önállóan nem foglalkoztatható.
Fenti rendelet alapján megkülönböztetünk:
- Előzetes munkavédelmi oktatást
- Ismétlődő munkavédelmi oktatást
- Rendkívüli munkavédelmi oktatást