MUNKAHELYI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS

A Mvt. 54. § (2) bekezdése értelmében a Munkahelyi Kockázatértékelés a munkáltató legáltalánosabb, további intézkedéseket megalapozó megelőzési és munkavédelmi jellegű kötelezettsége, már 1 fő alkalmazotti létszámtól és tevékenységi körtől függetlenül. Célja a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatok felmérése és ennek dokumentálása valamennyi munkahelyre vonatkozóan.

A Munkahelyi kockázatértékelés munkabiztonsági szaktevékenység, melynek elvégzésére csak munkavédelmi, munkaegészségügyi szakképesítésű személy jogosult.

A munkáltató a Munkahelyi Kockázatértékelést és a megelőző intézkedések meghatározását – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni. Indokolt esetnek kell tekinteni a kockázatok (munkakörülmények, az alkalmazott technológia, veszélyes anyag, készítmény, munkaeszköz, munkavégzés) lényeges megváltozását, illetőleg új technológia, veszélyes anyag, munkaeszköz, munkaszervezés bevezetését, alkalmazását.

A munkahelyi kockázatok felmérésén túl a munkáltatónak gondoskodni kell a kockázati tényező(k) hatásának megelőzésére szolgáló műszaki-, védőruha, egyéni védőeszköz használatát elrendelő szervezési, igazgatási és egyéb intézkedésekről.👇

Munkavédelmi oktatás:

Mvt. 55. § (1) értelmében a munkáltatónak munkavédelmi oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló

  1. munkába álláskor,
  2. munkahely vagy munkakör megváltozásakor, valamint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek változásakor,
  3. munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor,
  4. új technológia bevezetésekor

elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat.

A munkavédelmi oktatást rendes munkaidőben kell megtartani és szükség esetén időszakonként – a megváltozott kockázatokat, megelőzési intézkedéseket is figyelembe véve – meg kell ismételni. Az munkavédelmi oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva írásban kell rögzíteni munkavédelmi oktatási naplóban, vagy jegyzőkönyvben. A munka-és tűzvédelmi oktatás tényét igazoló dokumentációkat a helyszínen kell megőrízni és egy esetleges Hatósági ellenőrzéskor bemutatni.

(2) Az (1) bekezdésben előírt ismeretek megszerzéséig a munkavállaló önállóan nem foglalkoztatható.

Fenti rendelet alapján megkülönböztetünk:

  1. Előzetes munkavédelmi oktatást
  2. Ismétlődő munkavédelmi oktatást
  3. Rendkívüli munkavédelmi oktatást